Sven Frøkjær-Jensen                                             Babylon Projektet.

Forrædderi, svindel, synd, tomhed og elendighed. En undersøgelse af løgne og meddelelser fra de stortalende skrydere, der uafladeligt invaderer vor private sfære. Alle dem, der maskerer deres egeninteresse som fælles fordel for de nyttige idioter eller endnu værre, de nyttige uskyldige. Alle de nødstedte djævle, drevet af for store ambitioner og for små muligheder, som kryber frem overalt uden at have noget virkeligt at byde på men blot røver ens muligheder og tid.   

Alt dette er en del af Babylon myten opbygget over sammenstødet mellem godt og ondt, mellem det der var, og det der allerede er nået til os i fremtidens klædedragt. 

Vanskelighederne ved at skelne mellem det positive og det negative fra fortid og nutid. Kampen med det dobbelthovede monster, som er evnen til at være bevidst og samtidig manglen på evne til at fastholde tilstrækkelige elementer og informationer i samme bevidsthed. Så selvom man kan tænke og undres, gør ens forstandsmæssige begrænsninger, at der ikke kan skabes bæredygtige synteser. Det - og en del andre forhold - er en del af forklaringene på Babylon - og en almen menneskelig betingelse. 

 

Du Babels Datter, du som står overfor ødelæggelsen! 

Salig den, der gengælder dig, hvad du gjorde imod os!

Salme 137. 

 

Nam Sibyllam quidem Cumis ego ipse oculis meis vidi in ampulla pendere, et cum illi pueri dicerent: Sibylla ti theleis; respondebat illa: apothanein thelo.

Med mine egne øjne har jeg set Sibyllen hænge i en krukke, og når drengene spurgte hende: "Hvad vil du?" svarede hun: "Jeg vil dø".

Petronius, Satyricon

 

Trojan, Anchises' søn, nedstigningen til  Avernus (underverdenen) er let.

Hades døre står åbne dag og nat. 

Men at gå den anden vej, at komme til himlens søde luft. 

Det er hårdt arbejde. 

Advarsel fra Sibyllen i Cumae til Aeneas før han betrådte vejen til underverdenen for at møde sin far Anchises.  

Aeneiden 6.126-129

 

 

Babylon projektet vil bestå af mindst 6 billeder, som forsøger at identificere det moderne Babylon og dets betydning - og mangfoldigheden i adgangen til forståelse af den samtid, vi alle bebor. 

Malerierne er i akryl og olie, og der bruges en meget begrænset farveskale for at skabe et klarere udtryk. Har du lyst, kan du følge arbejdet på denne side. 

Projektet forventes afsluttet i begyndelsen af 2013. 

Frontpage